AMPA    Moodle   
logo

Plaça Espanya, 2

08242 Manresa (Barcelona)

DL, DM i DJ:

9-13h i 17.30-19.30h

DC i DV:

9-13h

logo

Plaça Espanya, 2

08242 Manresa (Barcelona)

DL, DM i DJ:

9-13h i 17.30-19.30h

DC i DV:

9-13h

Projectes d’innovació educativa

Projectes d'innovació educativa

L’Institut vol una formació personalitzada que ajudi a una educació integral pel que fa a capacitats, destreses i valors de l’alumnat en tots els àmbits de la vida personal, familiar i social. Es treballa amb diferents Metodologies centrades en l’alumne/a i Projectes d’innovació per  promoure processos actius i funcionals d’aprenentatge que afavoreixin l’augment de consciència.

Podem destacar:

La línia pedagògica del centre que, d’acord amb el currículum vigent, afavoreix l’aprenentatge competencial i globalitzat ha comportat la substitució dels tradicionals llibres de text per , continguts digitals en xarxa i/o elaborats pel professorat (animacions, simulacions, vídeos, exercicis, enllaços a recursos, autoavaluació, etc.…). Cada alumne/a ha de comptar amb un ordinador personal de la seva propietat. Les aules estan equipades amb canó, projector i pissarres digitals.

Els avantatges dels recursos digitals és que faciliten que l’alumnat desenvolupi un coneixement més actualitzat i desenvolupi les competències digitals. Els continguts són variats i adaptats a les necessitats dels treball contextualtizat i global que s’està fent, amb textos escrits, sons, imatges, projeccions…, que augmenten la comprensió dels conceptes i permeten el treball competencial.

Té com a objectiu millorar les competències i habilitats lingüístiques de l’alumnat en llengües estrangeres, especialment en anglès i en francès. Tant pel que fa a l’expressió escrita com en l’expressió oral. Per aquest motiu es pot cursar el Batxibac en el centre. Fet que que suposa, entre d’altres coses, fer ⅓ de l’horari lectiu en Llengua Francesa, i així preparar-se per a poder assolir el nivell de DELF A2 i B1.

També des del centre hi ha intercanvis i, amb col·laboració de l’AMPA, es fan classes de reforç d’anglès per preparar-se per a obtenir les titulacions de B1 i B2 en llengua anglesa i francesa.

Aquest projecte té com a objectius fomentar en l’alumnat l’interès per la lectura, desenvolupar l’hàbit lector i la comprensió lectora des de totes les àrees, matèries i àmbits del currículum.

Consisteix en una hora de lectura diària.

Per tal que els aprenentatges siguin competencials (és a dir, transferibles, significatius, funcionals. contextualitzats i productius), s’ha posat en funcionament el treball globalitzat -aprofitant l’experiènca dels projectes interdisciplinars començats el curs 2013-14.

Actualment, el treball globalitzat està implementat en una franja de les hores lectives de 1r i de 2n d’ESO. Pretenem iniciar-lo a 3r el curs vinent i a 4t el curs 2022-23. En aquest darrer curs de l’etapa, el situarem a la franja d’optatives, dissenyant així un itinerari formatiu molt més especialitzat per a l’alumnat.

El treball globalitzat, que ara duem a terme a primer cicle d’ESO, parteix d’un tema, problema o proposta que permet múltiples solucions vàlides i que requereix la creació d’un producte final. Es comença a treballar a partir d’un repte o encàrrec real, que, aquest curs, ens han proporcionat l’Ajuntament de Manresa, el CdA del Bages i membres de la comissió organitzadora de la Fira de l’Ecoviure. I Flors Cirera.

Aquesta metodologia, promou la planificació i organització d’una part de les tasques per part del propi alumnat i dona una gran rellevància al grup cooperatiu i a l’execució de rols per part dels membres del grup. Alhora, incentiva processos d’investigació que suposen cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i noves preguntes i establir relacions amb altres problemes; prioritzant la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida. L’avaluació (sigui autoavaluació o coavaluació) del treball globalitzat és formadora, és a dir, serveix per aprendre.

Els curs 2020-2021 el tema del treball globalitzat de 1r d’ESO ha estat “Visita Manresa amb nosaltres” i, el de 2n d’ESO “Manresa, una ciutat en equilibri?”.

El projecte de convivència forma part del Projecte Educatiu de Centre. Inclou la prevenció i gestió dels conflictes en el centre educatiu.

Les accions van adreçades a mantenir la convivència i un clima de centre estimable i saludable.

Tracta emocions, valors, actituds i resolució de conflictes de forma pacífica.

També inclou revisió de metodologies pedagògiques, el Pla d’acció tutorial, mesures d’atenció a la singularitat, entre d’altres actuacions.

Tot amb el propòsit de promoure el desenvolupament integral de cada alumne/a amb una visió humanista i holística de l’educació, contribuint al progrés d’una societat més conscient, més justa , més saludable, més sàvia.

 

SERVEI DE MEDIACIÓ

És una eina per resoldre conflictes que s’utilitza voluntàriament, és confidencial i es garanteix la imparcialitat del/la mediador/a.

Pot utilitzar el servei qualsevol persona de la comunitat educativa de l’Institut. Hi ha un protocol per accedir al servei.

 

ATENCIÓ PLENA-MINDFULNESS

L’atenció plena es pot explicar com un estat de la ment que, de forma intencionada, identifica l’experiència del present, amb l’objectiu d’augmentar el nivell de consciència. Generant discerniment i llibertat en les conductes i en les respostes no impulsives.

Un aprenentatge que utilitza el centre és el Mindfulness, practicat en diferents moments i especialment en el programa Lotus blanc i Lotus blau que es porta a terme a l’ESO amb la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa.

També comptem amb el projecte Cos-consciència dirigit a alumnat, professorat i famílies que hi mostren interès.

Dins del Pla d’Acció d’Escoles Verdes, com a compromís col·lectiu de tota la comunitat educativa i per tal de mantenir els espais de l’institut en bon estat, es desenvolupa des del curs 2009-2010 un Pla de Manteniment del centre, de manera que tot l’alumnat i el professorat cada dia col·labora en deixar els espais i el mobiliari de les aules netes i en condicions.

Durant el curs es van fent altres accions de manteniment amb col·laboració de l’Ampa i de tota la comunitat educativa.

El treball diari del centre es caracteritza pel funcionament de Comissions  per part del professorat, que actuen com a instrument dinamitzador del centre. A cada comissió hi treballa un grup de professors/es que es reuneixen setmanalment. Aquestes comissions es replantegen i revisen cada curs.

Donem molta importància a promoure l’ampliació de consciència i l’actualització permanent dels coneixements del professorat, així com de les estratègies metodològiques de renovació pedagògica. Per aquest motiu, es realitzen cursos, tallers i sessions, adreçats al professorat.

L’institut té l’acreditació d’Escola Verda. Això vol dir que està inclosa en un projecte mediambiental a nivell de Catalunya. Disposa d’un programa que inclou diferents accions al llarg del curs, a diferents nivells: compromisos personals, locals i globals.

El Parlament Verd és un espai on els delegats i delegades d’ESO i batxillerat, els parlamentaris, poden participar en la presa de decisions del Centre i en l’organització d’activitats. Es practica el diàleg, la negociació i la mediació com a eines per a la resolució de conflictes.

El funcionament i les funcions del Parlament Verd formen part del programa d’acció que l’Institut com a Escola Verda porta a terme. Tenim un compromís amb un món més sostenible, començant per accions aplicables al Centre com la reducció de la despesa d’electricitat, aigua i paper o en l’eliminació del paper d’alumini per a embolicar els entrepans.

Un altre dels eixos del Parlament Verd és el de fomentar el coneixement i el desenvolupament de valors democràtics, i impulsar la participació i el compromís del jovent en el seu entorn, la societat i el món.

Aquest parlament es constituex de nou cada inici de curs i els seus membres es reuneixen periòdicament.

L’Institut s’ha adherit a la proposta del Laboratori de Transformació Educativa, una iniciativa que pretén acompanyar els centres educatius en els seus processos de canvi metodològic.

Com a centre, això ens ha de permetre ser un “institut que aprèn”. És a dir, millorar a partir de l’enriquiment que suposa el fet de compartir les experiències amb altres centres educatius. Tot plegat, amb la intenció d’innovar i de transformació per acompanyar l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i millorar els seus resultats acadèmics.

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades galetes i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a més informació. ACEPTAR
Aviso de cookies