AFA    Moodle   
logo

Plaça Espanya, 2

08242 Manresa (Barcelona)

DL, DM i DJ:

9-13h i 17.30-19.30h

DC i DV:

9-13h

logo

Plaça Espanya, 2

08242 Manresa (Barcelona)

DL, DM i DJ:

9-13h i 17.30-19.30h

DC i DV:

9-13h

Projectes d’innovació educativa

Projectes d'innovació educativa

L’Institut vol una formació personalitzada que ajudi a una educació integral pel que fa a capacitats, destreses i valors de l’alumnat en tots els àmbits de la vida personal, familiar i social. Es treballa amb diferents Metodologies centrades en l’alumne/a i Projectes d’innovació per  promoure processos actius i funcionals d’aprenentatge que afavoreixin l’augment de consciència.

Podem destacar:

La línia pedagògica del centre que, d’acord amb el currículum vigent, afavoreix l’aprenentatge competencial i globalitzat ha comportat la substitució dels tradicionals llibres de text per , continguts digitals en xarxa i/o elaborats pel professorat (animacions, simulacions, vídeos, exercicis, enllaços a recursos, autoavaluació, etc.…). Cada alumne/a ha de comptar amb un ordinador personal de la seva propietat. Les aules estan equipades amb canó, projector i pissarres digitals.

Els avantatges dels recursos digitals és que faciliten que l’alumnat desenvolupi un coneixement més actualitzat i desenvolupi les competències digitals. Els continguts són variats i adaptats a les necessitats dels treball contextualtizat i global que s’està fent, amb textos escrits, sons, imatges, projeccions…, que augmenten la comprensió dels conceptes i permeten el treball competencial.

Té com a objectiu millorar les competències i habilitats lingüístiques de l’alumnat en llengües estrangeres, especialment en anglès i en francès. Tant pel que fa a l’expressió escrita com en l’expressió oral. Per aquest motiu es pot cursar el Batxibac en el centre. Fet que que suposa, entre d’altres coses, fer ⅓ de l’horari lectiu en Llengua Francesa, i així preparar-se per a poder assolir el nivell de DELF A2 i B1.

També des del centre hi ha intercanvis i, amb col·laboració de l’AMPA, es fan classes de reforç d’anglès per preparar-se per a obtenir les titulacions de B1 i B2 en llengua anglesa i francesa.

Aquest projecte té com a objectius fomentar en l’alumnat l’interès per la lectura, desenvolupar l’hàbit lector i la comprensió lectora des de totes les àrees, matèries i àmbits del currículum.

Per tal que els aprenentatges siguin competencials (és a dir, transferibles, significatius, funcionals. contextualitzats i productius), s’ha posat en funcionament el treball globalitzat -aprofitant l’experiènca dels projectes interdisciplinars començats el curs 2013-14.

Actualment, el treball globalitzat està implementat en una franja de les hores lectives de 1r, 2n, 3er i 4rt d’ESO. En aquest darrer curs de l’etapa, el situem a la franja d’optatives com a itinerari formatiu molt més especialitzat per a l’alumnat.

El treball globalitzat, que ara duem a terme a tota l’etapa d’ESO, parteix d’un tema, problema o proposta que permet múltiples solucions vàlides i que requereix la creació d’un producte final. Es comença a treballar a partir d’un repte o encàrrec real, que, aquest curs, ens han proporcionat l’Ajuntament de Manresa, el CdA del Bages i membres de la comissió organitzadora de la Fira de l’Ecoviure, Centre Flors Cirera, entre d’altres entitats locals.

Aquesta metodologia, promou la planificació i organització d’una part de les tasques per part del propi alumnat i dona una gran rellevància al grup cooperatiu i a l’execució de rols per part dels membres del grup. Alhora, incentiva processos d’investigació que suposen cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i noves preguntes i establir relacions amb altres problemes; prioritzant la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida. L’avaluació (sigui autoavaluació o coavaluació) del treball globalitzat és formadora, és a dir, serveix per aprendre.

El projecte de convivència forma part del Projecte Educatiu de Centre. Inclou la prevenció i gestió dels conflictes en el centre educatiu.

Les accions van adreçades a mantenir la convivència i un clima de centre estimable i saludable.

Tracta emocions, valors, actituds i resolució de conflictes de forma pacífica.

També inclou revisió de metodologies pedagògiques, el Pla d’acció tutorial, mesures d’atenció a la singularitat, entre d’altres actuacions.

Tot amb el propòsit de promoure el desenvolupament integral de cada alumne/a amb una visió humanista i holística de l’educació, contribuint al progrés d’una societat més conscient, més justa , més saludable, més sàvia.

 

SERVEI DE MEDIACIÓ I PRÀCTIQUES RESTAURATIVES

És una eina per resoldre conflictes que s’utilitza voluntàriament, és confidencial i es garanteix la imparcialitat del/la mediador/a.

Pot utilitzar el servei qualsevol persona de la comunitat educativa de l’Institut. Hi ha un protocol per accedir al servei.

 

ATENCIÓ PLENA-MINDFULNESS

L’atenció plena es pot explicar com un estat de la ment que, de forma intencionada, identifica l’experiència del present, amb l’objectiu d’augmentar el nivell de consciència. Generant discerniment i llibertat en les conductes i en les respostes no impulsives.

Un aprenentatge que utilitza el centre és el Mindfulness, practicat en diferents moments i especialment en el programa Lotus blanc i Lotus blau que es porta a terme a l’ESO amb la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa.

També comptem amb el projecte Cos-consciència dirigit a alumnat, professorat i famílies que hi mostren interès.

Dins del Pla d’Acció d’Escoles Verdes, com a compromís col·lectiu de tota la comunitat educativa i per tal de mantenir els espais de l’institut en bon estat, es desenvolupa des del curs 2009-2010 un Pla de Manteniment del centre, de manera que tot l’alumnat i el professorat cada dia col·labora en deixar els espais i el mobiliari de les aules netes i en condicions.

Durant el curs es van fent altres accions de manteniment amb col·laboració de l’AFA i de tota la comunitat educativa.

El treball diari del centre es caracteritza pel funcionament de Comissions  per part del professorat, que actuen com a instrument dinamitzador del centre. A cada comissió hi treballa un grup de professors/es que es reuneixen setmanalment. Aquestes comissions es replantegen i revisen cada curs.

Donem molta importància a promoure l’ampliació de consciència i l’actualització permanent dels coneixements del professorat, així com de les estratègies metodològiques de renovació pedagògica. Per aquest motiu, es realitzen cursos, tallers i sessions, adreçats al professorat.

L’institut té l’acreditació d’Escola Verda. Això vol dir que està inclosa en un projecte mediambiental a nivell de Catalunya. Disposa d’un programa que inclou diferents accions al llarg del curs, a diferents nivells: compromisos personals, locals i globals.

El Parlament Verd és un espai on els delegats i delegades d’ESO i batxillerat, els parlamentaris, poden participar en la presa de decisions del Centre i en l’organització d’activitats. Es practica el diàleg, la negociació i la mediació com a eines per a la resolució de conflictes.

El funcionament i les funcions del Parlament Verd formen part del programa d’acció que l’Institut com a Escola Verda porta a terme. Tenim un compromís amb un món més sostenible, començant per accions aplicables al Centre com la reducció de la despesa d’electricitat, aigua i paper o en l’eliminació del paper d’alumini per a embolicar els entrepans.

Un altre dels eixos del Parlament Verd és el de fomentar el coneixement i el desenvolupament de valors democràtics, i impulsar la participació i el compromís del jovent en el seu entorn, la societat i el món.

Aquest parlament es constituex de nou cada inici de curs i els seus membres es reuneixen periòdicament.

L’Institut s’ha adherit a la proposta del Laboratori de Transformació Educativa, una iniciativa que pretén acompanyar els centres educatius en els seus processos de canvi metodològic.

Com a centre, això ens ha de permetre ser un “institut que aprèn”. És a dir, millorar a partir de l’enriquiment que suposa el fet de compartir les experiències amb altres centres educatius. Tot plegat, amb la intenció d’innovar i de transformació per acompanyar l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i millorar els seus resultats acadèmics.

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades galetes i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxi l'enllaç per a més informació. ACEPTAR
Aviso de cookies